Alhamdulliah.. Feedback yg terbaik dari trip percutian selama 6hari kat Sabah iaitu trip Pn Zurina bersama-sama keluarga tercinta pada 2 Dec – 7 Dec 2017

“Kita nak jalan-jalan ke Kundasang ni. Awak dah jumpa tempat menarik di Kundasang ke?”

Sekiranya anda masih belum tahu lagi tempat-tempat di Kundasang, inilah artikel yang anda patut baca.

Pastinya percutian anda ke sana suatu pengalaman yang istimewa dan tidak dapat dilupakan.

Kenali Kundasang Sabah

Kundasang merupakan sebuah pekan yang terletak di sepanjang Lembah Kundasang di daerah Ranau, Sabah.

Ia merupakan sebuah lokasi yang strategik, terletak kira-kira 6 km dari Taman Negara Kinabalu dan 12 km dari Pekan Ranau.

Kundasang sememangnya terkenal dengan pasar Kundasang.

Sentiasa beroperasi selama 7 hari seminggu, pasar Kundasang terkenal dengan sayur-sayuran segar hasil tanaman tempatan.

Lokasinya yang sangat berhampiran dengan Gunung Kinabalu, menjanjikannya pemandangan yang indah dan mengasyikkan.

Cuaca yang dingin dan menyenangkan, menjadikan Kundasang sebagai destinasi yang sering menjadi tumpuan.

27 Tempat Menarik di Kundasang Yang Rasa Seperti di New Zealand

Ada banyak destinasi hebat di sekitar Kundasang. Antaranya seperti:

1. Desa Cattle Dairy Farm

tempat menarik di kundasang

Inilah dia tempat yang menjadikan Kundasang terkenal sebagai New Zealand Kecil negeri Sabah.

Ladang tenusu ini merupakan pusat pelancongan utama di Kundasang.

Pelbagai aktiviti boleh dilakukan di ini.

Antaranya seperti melihat cara memproses susu lembu, melihat proses pemerahan susu lembu dan memberi makanan kepada anak lembu dan kambing.

Anda juga boleh menikmati susu lembu segar dan makanan yang berasaskan susu lembu.

2. Taman Negara Kinabalu

tempat menarik di kundasang

Taman Negara Kinabalu merupakan tempat menarik di Kundasang yang sangat popular. Setiap tahun, taman ini menerima kunjungan dari ribuan pelawat yang ingin ke kemuncak Gunung Kinabalu.

Jika anda bernasib baik dan cuaca mengizinkan, anda boleh melihat puncak Gunung Kinabalu dari pintu masuk Taman Negara Kinabalu.

3. Kundasang War Memorial

tempat menarik di kundasang

Jika anda seorang pencinta sejarah, anda mesti lawati tempat ini. Di sini, terdapat 4 taman bertema yang menempatkan monument bersejarah.

Ia menceritakan detik bersejarah ketika negara kita dijajah oleh Jepun pada tahun 1945.

4. Ladang Teh Sabah

tempat menarik di kundasang

Bukan Cameron Highland sahaja yang ada ladang teh, Sabah pun ada! Jika anda datang ke Kundasang, anda mesti lawati Ladang Teh Sabah.

Pelbagai pakej menarik ditawarkan di sini.

Dari penginapan, canopy walk, restoran hingga kedai teh. Selain itu, anda boleh menikmati pelbagai jenis teh dan minuman lain yang disediakan di kafe.

5. Kolam Air Panas Poring

tempat menarik di kundasang

Kolam Air Panas Poring terletak di kawasan rendah, kira-kira 43 km dari Taman Negara Kinabalu.

Mata air panas ini mengandungi khasiat mineral dan sulfur yang sememangnya baik untuk kesihatan.

Jika anda berkunjung ke Kundasang, pastikan destinasi ini termasuk dalam itinerary anda.

6. Kampong Arnab Kundasang

tempat menarik di kundasang

Tempat ini terletak di antara Kundasang dan Ranau.

Jika anda bercuti bersama keluarga dan anak kecil, pasti teruja melihat arnab-arnab yang comel di kampung ini.

Selain dari bermain bersama arnab, anda juga boleh memberi makan pada arnab yang jinak ini.

7. Taman Rose dan Strawberry Kundasang

Kebun ini terletak di kawasan yang luas.

Ia dipenuhi dengan pelbagai jenis bunga-bungaan, seperti ros, lily, matahari dan kaktus.

8. JS Nursery Kundasang

Jika anda ingin dapatkan pokok bunga dari Kundasang, inilah tempat nya.

Di nursery ini, terdapat pelbagai jenis pokok bunga dan tanaman kaktus.

Anda boleh membeli dan membawa pulang tanaman idaman hati.

9. Timpohon Gate

Timpohon Gate merupakan salah satu pintu masuk ke Gunung Kinabalu.

Jika anda tidak berminat untuk mendaki, anda boleh sahaja melawat kawasan ini.

Selain dari pemandangan yang indah, anda juga boleh bermain dengan tupai-tupai comel yang ada di sini.

10. Jambatan Gantung Tamparuli

Jambatan gantung ini sangat terkenal di Sabah. Untuk pengetahuan anda, jambatan ini pernah musnah suatu ketika dulu akibat dari banjir besar.

Kini, jambatan ini lebih kukuh dengan sokongan tiang konkrit dan tali besi.

Jadi, anda tidak perlu takut ketika berjalan di jambatan ini.

Namun begitu, elakkan dari melawat kawasan ini ketika paras air sungai sedang tinggi.

11. Rumah Terbalik Tamparuli

Jika anda berkunjung ke sini, jangan terkejut pula. Di sini, semua rumah dibina secara terbalik.

Sampaikan kereta pun diletakkan secara terbalik di garaj.

Anda boleh masuk sendiri ke dalam rumah-rumah di sini dan alami rumah terbalik.

Bayangkan, lantai jadi siling, siling jadi lantai. Pasti memberi pengalaman yang menakjubkan.

12. Sosodikon (Pyramid) Hill

Bagi anda yang meminati aktiviti lasak, anda boleh mendaki ke puncak Bukit Sosodikon.

Di puncak, anda dapat menikmati pemandangan yang sangat menakjubkan.

Di sebelah utara terdapat pemandangan dari kawasan Kinabalu, dan di bahagian selatan pula pemandangan bukit bakau yang berbentuk seperti pyramid.

13. Tagal Sungai Moroli, Kampung Luanti

Di sini terdapat ikan terapi yang terdiri dari pelbagai jenis dan berbeza saiz.

Ikan terapi ini akan menggigit kulit mati yang terdapat pada badan. Jangan risau, ia tidak membahayakan anda.

14. Pekan Ranau

Pekan Ranau merupakan pusat kepada kawasan Kundasang.

Di sini terdapat bermacam-macam tarikan yang anda perlu lawati.

15. Ranau Paragliding Park

Tapak untuk sukan paragliding ini terletak di atas bukit yang dihiasi dengan pemandangan Taman Kinabalu dan Lembah Liwagu yang menakjubkan.

Bagi anda yang inginkan pengalaman paragliding, anda mesti lawati tempat ini.

16. Kundasang Mount Valley Recreation

Destinasi ini merupakan tempat menarik untuk anda sekeluarga beraktiviti luar.

Antara aktiviti yang boleh anda lakukan adalah memanah dan flying fox.

17. Pasar Pekan Kundasang

Tak lengkap percutian anda ke Kundasang kalau tidak singgah ke Pasar Pekan Kundasang.

Di sini, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan segar dijual. Semuanya selamat tanpa racun serangga.

18. Pasar Kraftangan Pekan Nabalu

Jika anda ingin membawa pulang cenderamata untuk keluarga dan kenalan, ini lah tempat nya.

Pelbagai jenis barangan kraftangan ada dijual di sini. Sebelum pulang, pastikan anda singgah Pasar Kraftangan Pekan Nabalu.

19. Mesilou Nature Park

Selain dari Taman Kinabalu, anda juga boleh berkunjung ke Mesilou Nature Park. Di sini terdapat pelbagai tumbuhan hutan tropika.

Anda juga boleh jungle trekking di sini melalui beberapa denai hutan, seperti Nepenthes Raja Trail dan Kogonom Trail.

20. Strawberry Farm Mesilou

Di sinilah tempatnya jika anda ingin tengok pokok strawberi di Kundasang.

Sebelum datang ke sini, pastikan anda semak dahulu musim ia berbuah.

21. Mesilou Cat’s Village

Tempat menarik ini baru sahaja dibuka untuk kunjungan orang ramai. Bagi peminat kucing, tempat ini sangat sesuai untuk anda.

Pelbagai aktiviti bersama kucing boleh dilakukan di sini, termasuk bermain, bermanja dan memeluk pelbagai baka kucing.

22. Marakau Cabin Lodge

Marakau Cabin Lodge merupakan tempat penginapan yang menarik. Terdapat cabin yang telah direka bentuk sebagai bilik.

Selain itu, udaranya yang sejuk dan nyaman pasti memberi ketenangan sepanjang anda menginap di sini.

23. Crystal Hill

Inginkan penginapan yang dilengkapi dengan pemandangan bukit bakau? Inilah tempat yang anda cari.

Di sini, anda boleh nikmati pemandangan indah sewaktu matahari naik dan terbenam.

24. Air Terjun Langganan

Air Terjun Langganan merupakan air terjun tertinggi di Sabah dengan ketinggian mencecah 120 meter.

Perjalanan ke kawasan air terjun agak mencabar, tapi sangat berbaloi.

25. Tugu Nunuk Ragang

Tugu ini merupakan monument etnik Kadazan-Dusun yang merupakan etnik terbesar di Sabah. Nunuk Ragang bermaksud pohon ara merah.

Ia dipercayai merupakan tempat asal nenek moyang etnik ini.

26. Maragang Hill

Maragang Hill terletak di kaki Gunung Kinabalu. Ia memiliki ketinggian mencecah 2232 meter dari aras laut.

Pendakian menuju ke puncak bukit ini boleh dijadikan sebagai latihan untuk mendaki Gunung Kinabalu.

Destinasi rekreasi ini baru sahaja dibuka kepada orang awam pada 16 September 2017.

27. Kokob Rafflesia Conservation Garden

Bunga rafflesia sangat terkenal di Kepulauan Borneo. Di sini, anda boleh lihat bunga ini dengan lebih dekat.

Namun begitu, rancang masa lawatan anda agar mengena dengan waktu bunga ini mekar. Baru lah tidak sia-sia kunjungan anda.

Sedang Mencari Pakej Kundasang Terbaik?

Anda inginkan percutian ke Kundasang yang menarik tapi santai? Dapatkan pakej Kundasang dari Adora Travel.

Rasai pengalaman seperti di New Zealand dengan Adora Travel. Penginapan yang disediakan, berlatarkan keindahan pemandangan Gunung Kinabalu.

Selain itu, anda akan diiringi oleh driver yang peramah dan berpengetahuan. Ini menjanjikan pengalaman menarik sepanjang anda berada di Kundasang.

Adora Travel merupakan agensi pelancongan yang berdaftar di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan. Anda tidak perlu risau dan ragu-ragu dengan servis yang ditawarkan.

 

Klik sini untuk menghubungi Adora Travel dengan segera

“Sayang, dah ada tempat menarik di Malaysia untuk honeymoon kita ke?”

Sekiranya anda masih belum lagi merancang tempat percutian honeymoon anda, berikut adalah 21 tempat menarik di Malaysia untuk honeymoon.

Pastinya cuti berbulan madu anda suatu pengalaman yang istimewa dan tidak dapat dilupakan.

 

Tempat Menarik Honeymoon di Malaysia

1. Pulau Mabul, Sabah

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Pulau Mabul sangat terkenal bagi mereka yang gemarkan percutian pantai. Jika anda dan pasangan suka melakukan aktiviti snorkelling dan menyelam, pulau ini sesuai untuk dijadikan sebagai destinasi honeymoon anda.

Pulau ini telah diiktiraf sebagai salah satu destinasi menyelam yang terbaik di dunia. Ini kerana kejernihan airnya yang sangat memukau. Ia menawarkan tempat honeymoon menarik di Malaysia yang seakan-akan pantai di Bora-Bora.

 

2. Pulau Langkawi, Kedah

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Jika anda inginkan kelainan, alami detik romantik dan istimewa bersama pasangan anda di atas kapal layar. Anda boleh dapatkan pakej makan malam romantik sambil menikmati keindahan panorama Pulau Langkawi.

Anda dan pasangan juga boleh menghabiskan masa bersama di tepi pantai. Pantai yang jernih dan pasir yang putih semestinya menjadi tarikan. Selain itu, anda juga boleh memanjakan diri dengan pakej spa dan urutan badan.

 

3. Cameron Highlands, Pahang

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Cuaca yang sejuk menjadikan Cameron Highlands sebagai tempat yang sempurna untuk berbulan madu. Pencinta alam semulajadi pasti suka akan pemandangan di destinasi ini yang segar dan menghijau.

Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan di sini. Antaranya seperti melawat ladang teh dan memetik sendiri buah strawberi. Anda juga boleh bergambar bersama pasangan dengan berlatar belakangkan keindahan Cameron Highlands dan muat naik ke Instagram.

 

4. Fraser’s Hill, Pahang

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Bukit Fraser boleh dikatakan sebagai kurang membangun jika dibandingkan dengan destinasi tanah tinggi yang lain. Namun begitu, ia menjadi Bukit Fraser sebagai destinasi menarik untuk honeymoon bagi anda yang inginkan privasi.

Suhunya yang sejuk, sekitar 17-24°C, menjadikan ia sebagai salah satu tempat percutian yang romantik. Anda boleh menghabiskan masa berdua dengan pelbagai aktiviti seperti menaiki sampan sambil memberi makan ikan di Allan’s Water.

 

5. Pulau Gaya, Sabah

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Pulau Gaya terletak di luar Pantai Borneo. Anda boleh datang ke pulau ini dengan menaiki feri dari Terminal Feri Kota Kinabalu. Di sini, anda boleh menikmati pemandangan puncak Gunung Kinabalu dengan jelas.

Di pulau ini, anda boleh menginap di Gayana & Bunga Raya Eco Resort. Terdapat pelbagai aktiviti air yang disediakan, termasuk snorkelling dan kayak. Selain itu, rawatan spa juga disediakan.

 

6. Port Dickson, Negeri Sembilan

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Inginkan percutian honeymoon yang mewah dan penuh privasi? Port Dickson menawarkan destinasi yang sesuai untuk anda dan pasangan.

Tidak jauh dari Kuala Lumpur, Lexis Hibiscus Resort menawarkan chalet terapung atas air. Setiap bilik mempunyai kolam renang sendiri, istimewa buat pengunjung. Anda juga boleh menikmati pemandangan laut terus dari balkoni bilik anda.

 

7. Pulau Pangkor, Perak

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Pulau Pangkor merupakan antara pulau tercantik di Malaysia. Kaya dengan kecantikan batu karang dan pelbagai sepsis ikan membuatkan pulau ini sangat unik dan istimewa. Sangat sesuai untuk dijadikan sebagai destinasi honeymoon anda.

Anda boleh menghabiskan masa berdua dengan pelbagai aktiviti air seperti menaiki banana boat, jet ski dan parasailing. Selain itu, anda juga boleh bersiar-siar di sekitar pulau dan memberi makan burung hornbill.

 

8. Kinabatangan, Sabah

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Buat anda yang cintakan alam semulajadi dan gemarkan adventure, Kinabatangan menjanjikan pengalaman yang unik. Nikmati keindahan alam yang sedikit berbeza bersama pasangan anda dengan melawati River Safari.

Di sini, anda boleh menyusuri tasik Kinabatangan dengan menaiki bot. Dengan pemandangan yang memukau serta hidupan liar, pasti menjadikan honeymoon ini satu pengalaman yang menakjubkan.

 

9. Bandar Melaka

tempat menarik di malaysia untuk honeymoon

 

Bandar Melaka merupakan destinasi yang kaya dengan sejarah dan budaya. Jika anda dan pasangan merupakan penggemar budaya, Bandar Melaka merupakan destinasi tepat untuk honeymoon di Malaysia.

Terdapat banyak tempat bersejarah dan tarikan pelancong yang boleh anda lawati. Selain itu, anda juga boleh menikmati River Cruise di sepanjang Sungai Melaka. Pada waktu malam, anda boleh bersiar-siar di sekitar bandar ini dengan menaiki beca yang berwarna-warni.

 

10. Pulau Pinang

 

Pulau Pinang merupakan destinasi honeymoon popular di Malaysia. Terdapat pelbagai tempat menarik yang anda mesti lawati ketika di sini. Antaranya seperti Bukit Bendera, Fort Cornwallis dan Pantai Batu Ferringhi.

Pulau Pinang juga kaya dengan pelbagai budaya. Ia sering menjadi destinasi pilihan buat pencinta makanan. Jangan lupa untuk mencuba Nasi Kandar dan Pasembor semasa anda berbulan madu di sini.

 

11. Kundasang, Sabah

 

Kundasang merupakan antara tempat percutian menarik di Sabah. Bagi pasangan pengantin baru dari Semenanjung, anda mesti berbulan madu di sini. Dengan cuaca yang sejuk, anda boleh menghirup udara segar dan menikmati pemandangan yang hijau.

Di Kundasang, terdapat ladang tenusu Desa Cattle Dairy Farm. Ia juga dikenali sebagai “Little New Zealand”. Dengan lembu-lembu ternakan dan padang yang luas, sesuai untuk bergambar dengan pasangan seolah-olah anda berada di New Zealand.

 

12. Raub, Pahang

 

Di Raub, tersembunyi sebuah destinasi honeymoon yang terletak di tengah-tengah keindahan hutan Pahang yang menghijau. Lokasi ini terletak hanya kira-kira 1 jam dari kesibukan bandaraya Kuala Lumpur.

Casabrina Vacation Villas menawarkan percutian mewah sambil menikmati kehijauan alam semulajadi. Di sini, anda boleh meluangkan masa bersama pasangan dengan lebih privasi.

 

13. Pulau Perhentian, Terengganu

 

Pulau Perhentian merupakan destinasi pilihan popular honeymoon di Malaysia. Pulau ini terbahagi kepada dua, iaitu Pulau Kecil dan Pulau Besar. Anda boleh pilih untuk menetap di pulau pilihan anda.

Terdapat pelbagai aktiviti air yang boleh dilakukan bersama pasangan. Antaranya seperti scuba diving dan snorkelling. Selain itu, anda juga boleh melawat Kincir Angin D’Lagoon dan melihat habitat penyu.

 

14. Pulau Redang, Terengganu

 

Bagi pencinta pantai, Pulau Redang merupakan sebuah destinasi honeymoon terbaik untuk anda. Sama seperti pulau-pulau lain, Pulau Redang juga menawarkan pelbagai aktiviti air seperti scuba diving dan snorkelling.

Namun begitu, pulau ini mempunyai lebih banyak pantai yang boleh diterokai. Antaranya seperti Pantai Pasir Panjang, Pantai Telok Kalong dan Pantai Teluk Dalam. Anda boleh menghabiskan masa dengan bersiar-siar bersama pasangan.

 

15. Pulau Sibu, Johor

 

Pulau Sibu merupakan sebuah pulau kecil yang terletak di Johor. Pulau kecil ini hanya berukuran kira-kira 6 km panjang. Ia sangat sesuai dijadikan sebagai destinasi bulan madu buat pasangan pengantin baru.

Selain dari pantai berpasir yang keputihan, ia juga kaya dengan hutan hujan yang subur. Tambahan lagi, terumbu karang di pulau ini merupakan antara yang tercantik di Malaysia. Oleh itu, anda mesti scuba diving semasa percutian honeymoon anda.

 

16. Kuching, Sarawak

 

Bagi pasangan yang berasal dari Semenanjung, Kuching pasti akan menjadi tempat honeymoon yang menarik buat anda. Kuching merupakan bandaraya yang kaya dengan budaya dan sejarah.

Terdapat banyak tempat menarik yang anda mesti kunjungi semasa percutian bulan madu. Antaranya ialah Kampung Budaya Sarawak, Kuching Waterfront, Taman Negara Bako dan Fort Margherita. Selain itu, jangan lupa untuk mencuba makanan istimewa Sarawak seperti mee kolok dan laksa Sarawak.

 

17. Pulau Tioman, Pahang

 

Ramai yang mengidamkan percutian honeymoon di Maldives. Jangan risau, anda masih boleh menikmati suasana seakan-akan Maldives dengan bercuti di Pulau Tioman.

Di pulau ini, air laut sangat jernih sehingga anda boleh lihat ke dasar laut. Anda boleh bersantai di pantai bersama pasangan dan menikmati bayu laut yang nyaman.

 

18. Bukit Tinggi, Pahang

 

Bukit Tinggi merupakan destinasi honeymoon yang sering menjadi pilihan. Di Colmar Tropicale, anda akan rasa seakan-akan di luar negara. Dengan struktur bangunan inspirasi dari Perancis, destinasi ini menjanjikan kelainan buat anda dan pasangan.

Selain itu, anda juga boleh melawati perkampungan Jepun. Di sini terdapat perkhidmatan sewa kimono jadi anda boleh bergambar seperti anda sedang berada di Jepun. Anda juga boleh mengikuti kelas membuat teh Jepun.

 

19. Semporna, Sabah

 

Dari Semporna, anda boleh menaiki bot untuk ke sebuah tempat istimewa. Di Pulau Pom Pom, terdapat sebuah resort yang sememangnya sesuai untuk pengantin baru.

Jauh dari hiruk pikuk kesibukan kota, anda pasti merasa sangat tenang dan nyaman di pulau ini. Anda boleh rehatkan badan dan minda bersama pasangan dengan rawatan spa dan menikmati pemandangan laut yang jernih.

 

20. Sepang, Selangor

 

Untuk menikmati percutian honeymoon yang menakjubkan, anda tidak perlu pergi jauh. Di Sepang, anda boleh rehatkan minda dan bersantai bersama pasangan di Avani Hotel.

Dengan bilik chalet terapung, terasa seperti percutian mewah dengan bajet yang murah. Selain itu, kolam renang infinity juga menjadi tarikan di resort ini. Boleh lah anda menikmati pemandangan matahari terbenam sambil berendam dalam kolam.

 

21. Genting Highlands, Pahang

 

Bagi anda yang sukakan taman tema, Genting Highlands merupakan destinasi bulan madu yang sesuai buat anda. Terkenal sebagai taman tema popular di Malaysia, Genting Highlands juga dikenali sebagai kota keriangan.

Selain dari taman tema dan permainan yang menarik, ia juga merupakan syurga membeli-belah. Pengantin perempuan pasti rambang mata dengan pelbagai butik jenama terkenal di Genting Premium Outlet.

 

Pakej Honeymoon Adora Travel

Anda sedang mencari tempat menarik di Malaysia untuk honeymoon? Jangan risau, Adora Travel sedia membantu.

Adora Travel menawarkan pakej percutian honeymoon Maldives istimewa buat anda. Pakej ini menawarkan pengalaman honeymoon yang tidak akan anda lupakan. Penginapan dan makan adalah termasuk dalam pakej, jadi anda tidak perlu pening untuk uruskan.

Jika anda inginkan destinasi lain, usah gusar. Terdapat banyak lagi destinasi lain yang anda boleh pilih mengikut citarasa anda.

 

Klik sini untuk menghubungi Adora Travel dengan segera

Bingkisan ini mengandungi semua yang anda perlu tahu untuk memilih pakej percutian ke Sabah.

Merancang untuk bercuti, pasti pening nak buat jadual perjalanan sendiri. Jika anda sedang mencari pakej percutian ke Sabah, anda berada di tempat yang betul.

Teruskan membaca sehingga habis.

Masalah Bercuti Tanpa Pakej

Ramai orang yang gemar melancong tanpa mengambil pakej percutian. Namun begitu, pasti terdapat masalah yang akan dihadapi sekiranya bercuti tanpa pakej. Walaupun hanya masalah kecil, ia tetap memberi impak pada seluruh rancangan percutian anda.

Apatah lagi bercuti di Sabah tanpa pakej percutian, anda mungkin menghadapi masalah berikut:

 

  • Tidak tahu nak pergi mana

pakej percutian ke sabah

 

Mana satu nak pergi dahulu?

Sabah merupakan kawasan yang sangat luas, dengan lebih dari 50 tempat menarik untuk dilawati. Pasti sukar untuk menyusun tempat menarik ke dalam jadual perjalanan.

 

  • Masalah pengangkutan

Jika anda merancang untuk menginap di Kota Kinabalu sahaja, Grab boleh dijadikan sebagai pengangkutan utama. Namun begitu, destinasi yang jauh akan dicaj dengan harga yang mahal.

Destinasi lain, seperti di Kundasang atau di Ranau, agak sukar untuk mendapatkan grab. Jadi anda perlu fikirkan pengangkutan yang lain.

 

  • Sesat jalan

pakej percutian ke sabah

 

Anda boleh merancang untuk mendapatkan kereta sewa. Namun, anda berisiko untuk tersalah jalan dan sesat.

 

  • Terlebih bajet

Apabila bercuti tanpa pakej, perbelanjaan pun lari dari bajet. Ya lah, perbelanjaan untuk makan, shopping dan tiket untuk tempat menarik.

Semua nya tidak termasuk dalam bajet awal dan perlu dikira semula.

 

  • Tidak tahu nak pilih tempat penginapan

Di Sabah, terdapat banyak hotel dan homestay untuk dipilih.

Pilihan yang banyak membuatkan pelancong keliru untuk memilih yang mana satu.

 

Kelebihan Ambil Pakej Percutian ke Sabah

Dengan pakej percutian ke Sabah, anda boleh menikmati pelbagai kelebihan sepanjang percutian anda. Antaranya seperti:

 

  1. Pemandu pelancong yang peramah dan berpengalaman

Anda akan dibawa bersiar-siar oleh pemandu pelancong yang merupakan orang tempatan. Bukan sahaja berpengalaman, malah mempunyai pengetahuan yang luas mengenai tempat-tempat lawatan.

Jika anda mempunyai sebarang soalan, tanya sahaja pada pemandu pelancong.

 

2. Penginapan yang selesa

pakej percutian ke sabah

 

Pakej percutian termasuk tempat penginapan. Sudah tentu, hanya penginapan terbaik yang disediakan.

Jika anda mengambil pakej Kundasang, anda mungkin disediakan dengan penginapan yang berlatarkan keindahan pemandangan Gunung Kinabalu.

 

3. Pengangkutan disediakan

Tidak perlu pening lagi, hanya tunggu van datang menjemput. Bermula dari anda sampai di lapangan terbang sehingga tamat percutian, ada pengangkutan disedikan khas untuk anda.

Kebiasaannya, jenis pengangkutan bergantung pada jumlah ahli kumpulan pakej percutian.

 

4. Melawat tempat-tempat menarik

Jadual perjalanan anda sudah pun disusun dengan melawat tempat-tempat menarik di Sabah. Anda tidak perlu pening lagi, hanya relaks dan enjoy.

 

5. Mengikut bajet

Pakej percutian akan disediakan mengikut bajet anda. Oleh itu, anda tidak perlu risau lagi jika perbelanjaan lari dari bajet.

 

Tempat-tempat Menarik di Sabah

Terdapat banyak tempat menarik di Sabah yang anda mesti lawati. Tidak lengkap percutian di Sabah jika anda tidak berkunjung ke destinasi berikut:

 

  • Gunung Kinabalu
  • Taman Negara Kinabalu
  • Taman Laut Tunku Abdul Rahman
  • Kota Kinabalu Wetland Centre
  • Kolam Air Panas Poring
  • Pekan Kundasang
  • Desa Dairy Cattle Farm

Banyak lagi tempat-tempat menarik di Sabah yang anda mesti kunjungi.

 

Adora Travel

Anda inginkan pakej percutian ke Sabah yang selesa dan menarik? Dapatkan pakej percutian dari Adora Travel.

Adora Travel menawarkan pakej muslim. Jadual perjalanan diatur bagi memastikan keselesaan dan kemudahan pelanggan yang beragama Islam.

Adora Travel merupakan agensi pelancongan yang berdaftar di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Anda tidak perlu risau dan ragu-ragu dengan servis yang ditawarkan.

 

Klik sini untuk menghubungi Adora Travel dengan segera.

Panduan ini mengandungi semua yang anda ingin tahu tentang tempat menarik di Sabah.

Sekiranya anda sedang merancang untuk melawat tempat menarik di Sabah dan tidak tahu tempat untuk dilawati lagi, anda berada di tempat yang betul.

Teruskan membaca sehingga tamat.

Apa Tempat Yang Menarik di Sabah?

Sabah, negeri di bawah bayu.

Ternyata, terdapat fakta yang menarik di sebalik gelaran tersebut.

Kedudukan Sabah yang strategik terletak di kawasan bawah laluan angin monsun.

Ia tidak pernah dilanda rebut taufan, hanya beberapa rebut tropika berskala kecil.

Tahukah anda, terdapat banyak tempat menarik di Sabah?

Secara geografi, Sabah kaya dengan pelbagai sumber alam semulajadi.

Ia merupakan kawasan yang bergunung-ganang dan dihiasi dengan sungai-sungai yang mengalir.

Selain itu, Sabah juga mempunyai banyak pulau yang cantik.

Lebih dari 40 pulau yang menanti untuk dilawati.

Tempat menarik di Sabah sangat sesuai dijadikan sebagai destinasi pelancongan tempatan.

Jika anda tidak berminat untuk melancong jauh ke luar negara, anda perlu teroka sendiri tempat menarik di Sabah.  

 

  1. Gunung Kinabalu

tempat menarik di sabah

Gunung Kinabalu merupakan puncak tertinggi di Malaysia dan di Asia Tenggara.

Ketinggian puncaknya mencecah 4,095 meter dari aras laut.

Gunung Kinabalu merupakan tarikan utama pelancong ke Sabah.

Ia juga sering menjadi destinasi pilihan buat mereka yang gemar aktiviti ekstrem seperti mendaki gunung.

 

2. Taman Negara Kinabalu

tempat menarik di sabah

 

Taman Negara Kinabalu merupakan antara taman negara tertua di Malaysia.

Di sini terletaknya Gunung Kinabalu.

Bagi mereka yang berniat untuk memulakan pendakian Gunung Kinabalu, Taman Negara Kinabalu merupakan salah satu tempat untuk memulakan pendakian.

Jika anda bertuah, anda mungkin berpeluang untuk melihat bunga rafflesia.

 

3. Pusat Pemuliharaan Orang Utan Sepilok

 

Kawasan pemuliharaan ini menempatkan orang utan.

Tempat ini bertujuan untuk melindungi spesis ini dari ancaman kepupusan, sambil mengekalkan ciri-ciri habitat asli orang utan.

Kunjungi tempat ini untuk melihat dan berinteraksi dengan haiwan ini secara lebih dekat.

Selain itu, anda juga berpeluang untuk memberi makan kepada orang utan.

 

4. Taman Laut Tunku Abdul Rahman

 

Taman laut ini terdiri dari lima gugusan pulau yang cantik dan menarik.

Daripada kesemua pulau itu, hanya empat buah pulau menjadi tarikan di kalangan pelancong.

Melalui aktiviti island hopping, anda boleh lawati Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Manukan dan Pulau Mamutik.

 

5. Kota Kinabalu Wetland Centre

Kawasan ini merupakan hutan bakau yang berkeluasan 24 hektar.

Ia menempatkan pelbagai jenis flora dan fauna seperti ketam bakau, biawak serta pelbagai spesis burung.

Untuk pengetahuan anda, kawasan ini pernah dikenali dengan nama Kota Kinabalu City Bird Sanctuary.

Tempat menarik di Kota Kinabalu ini sangat sesuai buat anda yang sukakan alam semulajadi.

 

6. Kolam Air Panas Poring

Di sini, anda berpeluang untuk merasai kolam air panas semulajadi yang berpunca dari gunung.

Ia juga dikatakan mempunyai kandungan sulfur yang baik untuk tubuh badan.

Selain dari kolam air panas awam, di sini juga disediakan pelbagai jenis kolam air panas.

Anda boleh dapatkan kolam air panas peribadi dengan harga yang berpatutan.

 

7. Tip of Borneo – Tanjung Simpang Mengayau

Tempat menarik di Sabah ini turut dikenali sebagai Tanduk Negeri Sabah.

Jika anda lihat di peta, ia kelihatan seperti kepala anjing.

Kawasan ini terletak di hujung utara kepulauan Borneo.

Ia juga merupakan titik pertemuan Laut China Selatan dan Laut Sulu.

 

8. Pulau-pulau menarik di Sabah

Sabah sememanganya terkenal dengan pulau-pulau sebagai tempat pelancongan.

Pelbagai aktiviti boleh diadakan di kawasan pulau.

Antaranya seperti scuba diving dan island hopping.

Antara pulau-pulau yang cantik di Sabah:

  • Pulau Mabul
  • Pulau Mantanani
  • Pulau Lankayan
  • Pulau Sipadan

 

9. Desa Dairy Cattle Farm

Ladang tenusu ini terletak di kaki Gunung Kinabalu, di Kundasang.

Kebanyakan susu lembu dan produk tenusu Sabah dihasilkan di sini.

Tempat ini juga digelar sebagai New Zealand Kecil negeri Sabah.

Pemandangannya yang terbentang luas dengan kehijauan rumput, semestinya memukau.

 

10. Kundasang

Selain dari ladang tenusu, terdapat banyak lagi tempat menarik di Kundasang.

Jika anda sukakan sejarah, anda boleh lawati Kundasang War Memorial.

Selain itu, Pekan Kundasang juga merupakan syurga membeli-belah.

Dengan cuaca yang sejuk, anda boleh dapatkan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar dan organik.

Anda boleh lawati banyak tempat menarik di Kundasang dengan Adora Travel.

 

Adora travel

Anda inginkan percutian ke Sabah yang relaks tapi menarik? Dapatkan pakej percutian dari Adora Travel.

Adora Travel menawarkan pakej muslim. Jadual perjalanan diatur bagi memastikan keselesaan dan kemudahan pelanggan yang beragama Islam.

Selain itu, anda juga boleh memilih antara 2 pakej, iaitu pakej private dan grouping.

Ia mengikut kesesuaian bajet dan kehendak anda.

Adora Travel merupakan agensi pelancongan yang berdaftar di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Anda tidak perlu risau dan ragu-ragu dengan servis yang ditawarkan.

 

Klik sini untuk menghubungi Adora Travel dengan segera.